ΑΡΧΕΙΟ ΤΕΥΧΩΝ

2008

Τεύχος 10

Φάκελοι: Βία στο σχολείο και όψεις πολιτειότητας

"Makiguchi and Gandhi: Some Comparative Issues for Secular, Sacred and Political Education."

Jagdish S. Gundara and Namrata Sharma

         

2008

Τεύχος 10

Φάκελοι: Βία στο σχολείο και όψεις πολιτειότητας

"Makiguchi and Gandhi: Some Comparative Issues for Secular, Sacred and Political Education."

Jagdish S. Gundara and Namrata Sharma

Περίληψη

Το άρθρο πραγματεύεται συγκριτικά την εκπαιδευτική και πολιτική προσφορά δύο Ασιατών διανοητών και ηγετών μεγάλων πολιτικών ρευμάτων της εποχής τους· του Tsunesaburo Makiguchi στην Ιαπωνία και του Ινδού πολιτικού ηγέτη Mahatma Gandhi. Εξετάζοντας την πορεία τους, οι συγγραφείς επιχειρούν να αναδείξουν τις ιδέες τους, τις πρακτικές και την επιρροή που άσκησαν οι δύο προσωπικότητες στο ιστορικό πλαίσιο στο οποίο έδρασαν. Παράλληλα, επιχειρείται να συσχετιστούν οι βασικές πτυχές της ιδεολογίας των δύο διανοητών με σύγχρονα ζητήματα της εκπαίδευσης του πολίτη, υποστηρίζοντας ότι η ζωή και η δράση τους μπορούν να αποτελέσουν έμπνευση για τους σύγχρονους εκπαιδευτικούς, να τους στηρίξουν σε ζητήματα διαπολιτισμικής επικοινωνίας, ισότητας και κοινωνικής δικαιοσύνης.
Στο πρώτο μέρος της εργασίας εξετάζεται ιστορικά η ζωή των δύο προσώπων και οι συνθήκες που διαμόρφωσαν την ιδεολογία τους. Γίνεται αναφορά στη θεωρία δημιουργίας αξιών (value creating theory) του Makiguchi και στη φιλοσοφία του Gandhi που ήθελε το άτομο κοινωνικά υπεύθυνο, αλλά και στους λόγους για τους οποίους ο Ινδός φιλόσοφος είχε πολύ μεγαλύτερη απήχηση από ό,τι ο Makiguchi.
Στη συνέχεια οι συγγραφείς διερευνούν την επιρροή της διδασκαλίας των δύο σε κοινωνικά κινήματα του 20ου και του 21ου αιώνα, όπως για παράδειγμα στη δράση του Martin Luther King ή του Ιάπωνα Daisaku Ikeda. Το τρίτο μέρος της εργασίας προσεγγίζει την κληρονομιά που άφησαν οι δύο διανοητές στο ζήτημα της εκπαίδευσης του πολίτη στον 21ο αιώνα, μια εποχή που η κατανόηση των αξιών του άλλου μοιάζει αναγκαία. Το άρθρο καταλήγει με τη θέση ότι η εκπαίδευση των εκπαιδευτικών θα ήταν χρήσιμο να περιλαμβάνει τη μελέτη της προσφοράς προσωπικοτήτων όπως ο Gandhi και άλλοι μη-δυτικοί διανοητές, που υποστήριξαν πρακτικές μη-βίας, προκειμένου να τους ενισχύσει στις απαιτήσεις της διαπολιτισμικής προσέγγισης και στην επίλυση κρίσεων μέσα στην τάξη.