ΤΕΥΧΟΣ 3

ΤΕΥΧΟΣ 3

ΤΕΥΧΟΣ 3

Φθινόπωρο 2004

EDITORIAL

Α. Καζαμίας, Δ. Ματθαίου

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ

Ο καθηγητής Ξωχέλλης στο άρθρο που ακολουθεί παρουσιάζει τα σημαντικότερα ευρήματα μιας διαχρονικής έρευνας που διεξήχθη τα τελευταία 20 χρόνια (1980–2000) στο Ελληνικό Β΄θμιο Σχολείο και των δύο κύκλων. Η έρευνα εστιάζει κυρίως στη μελέτη των μεθόδων διδασκαλίας σε πέντε βασικά μαθήματα (Αρχαία Ελληνικά, Νέα Ελληνικά, Ιστορία, Φυσική, Μαθηματικά ), όπως και σε βασικές διαστάσεις της σχολικής ζωής στην ίδια αυτή βαθμίδα εκπαίδευσης. Με βάση τα ευρήματα της εν λόγω έρευνας  ο συγγραφέας καταλήγει σε μια σειρά προτάσεων για συγκεκριμένες  “επείγουσες” μεταρρυθμιστικές παρεμβάσεις που απαιτούνται για την άρση των διαπιστούμενων προβλημάτων.

Στο παρόν άρθρο επιχειρείται μία παρουσίαση και μία αναλυτική προσέγγιση του κυπριακού εκπαιδευτικού συστήματος. Καταγράφονται οι σημαντικότεροι ιστορικοί σταθμοί στην εξέλιξη και διαμόρφωση της εκπαίδευσης στην Κύπρο: Βυζαντινά χρόνια, τουρκοκρατία, αγγλοκρατία, ανεξαρτησία. Στη συνέχεια αναλύονται οι εκπαιδευτικές πολιτικές – ελληνοκεντρική, κυπριοκεντρική – που ακολουθήθηκαν όλες αυτές τις περιόδους. Τέλος, το κυπριακό εκπαιδευτικό σύστημα προσεγγίζεται και αναλύεται σε σχέση με τις προκλήσεις που αντιμετωπίζει σήμερα η Κύπρος από τη μια ως ένα ανεξάρτητο κράτος ενταγμένο στην Ευρωπαϊκή Ένωση και από την άλλη αναζητώντας μια λύση του κυπριακού προβλήματος.

The paper begins with the broad analysis of the nature of academic enquiry and the culture of disciplines. It then turns to the work of scholars who have classified components of study in the field of educational sciences and who have located the place of comparative education. The paper notes that comparative education is an interdisciplinary field of study which therefore welcomes inputs of many types. However, it also observes that parts of the field of comparative education are poorly defined and lacking in focus. The paper remarks on the extent to which comparative education learns from the major disciplines which contribute to it. It also notes ways in it would be desirable to strengthen the field of comparative education.

The field of comparative education is by nature interdisciplinary, and purports to be both wide-ranging and able to offer perspectives which are of value to most other fields in the domain of educational studies.